Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zgadzam się Więcej informacji

Krynki / Materiały dydaktyczne

Krynki - Scenariusz lekcji historii w klasie VIII

SCENARIUSZ LEKCJI HISTORII WKLASIE ÓSMEJ



TEMAT:Krynki – początek okupacji we wspomnieniach mieszkańców


Celeogólne:

  • zapoznanie ucznia z sytuacją narodowościową i religijną Krynek u progu II wojny

  • przedstawienie wspomnień świadków

Celeoperacyjne:

  • uczeń potrafi opisać społeczność Krynek do wybuchu II wojny

  • uczeń rozumie zmianę jaka nastąpiła w miasteczku po wejściu Niemców

  • uczeń pamięta kluczowe wydarzenia podczas pierwszych dni okupacji niemieckiej

Metody:

  • praca pod kierunkiem – praca w grupach

  • pogadanka

  • wykład

Środkidydaktyczne:

  • źródła historyczne ze strony Pamięć Ożywiona – ogłoszenie, wspomnienia świadków (film)

  • zdjęcia Krynek z czasów wojny

  • tablica


Fazy

Przebieg lekcji

Uwagi

przygotowawcza

  1. Cz. porządkowo – organizacyjna.

- zaprowadzenie ładu

  • sprawdzenie obecności

  1. Kontrola i utrwalenie wiadomości z lekcji poprzedniej.


Zapisanie tematu lekcji oraz notatki.


T: Początek okupacji Niemieckiej w Krynkach


  1. Wkroczenie Niemców do Krynek w czerwcu 1941 roku

  2. Represje i zagrożenia pod okupacją.


  1. Ogniwo wiążące: (pytania do uczniów)

  • Na poprzedniej lekcji rozmawialiśmy i omawialiśmy początek Operacji Barbarossa. Kiedy miało to miejsce? Zapisanie daty na tablicy.

  • Kiedy Niemcy wkroczyli do miasteczka?



5 min








5 min







3 min

wykonawcza

  1. Opracowanie nowego tematu.


Nauczyciel wprowadza klasę w temat i opowiada o Krynkach przed wojną. Forma pogadanki.


Podstawowe dane o miasteczku: https://bialystoksubiektywnie.com/blog/2017/10/20/krynki-studium-upadku-miasteczka/


Podział klasy na 2 grupy.


Uczniowie oglądają film ze wspomnieniami. W tym czasie zapisują kluczowe informacje, próbują ułożyć chronologiczny ciąg zdarzeń.

  1. Grupa pierwsza koncentruje się na sytuacji dzieci, represjach: jakie prace wykonywały, jakie stosowano kary, co z jedzeniem? (głód, brak jedzenia nie tylko w getcie, dzieci pracowały, były bite, trzeba było dawać Niemcom mięso, nawet tutka cukru cieszyła dzieci, wywożono młodych ludzi na przymusowe roboty – gdzie?)

- notatki na wspólnej kartce

  1. Grupa druga wyłapuje informacje dotyczące zmian w miasteczku. Co zbudowano w miasteczku (świniarnia z macew, ogrodzone getto, drewniana brama do getta, w synagodze wielkiej co się działo? Skąd czołgi sowieckie w rękach Niemców?)

- notatki na wspólnej kartce









10 min.



2 minuty




30 minut









kontrolna

  1. Rekapitulacja pierwotna

- grupy prezentują swoje spostrzeżenia i notatki, swoimi słowami opowiadają chronologicznie co się działo w miasteczku w pierwszych miesiącach pobytu okupantów.

Praca domowa – każdy z uczniów ma zanotować kluczowe informacje z lekcji.


Ocena pracy uczniów na lekcji.

5 minut





2024-03-11 10:58:07 history
Załączone pliki:

Uzupełnij wpis

Treść (Komentarz ukaże się po jego zatwierdzeniu przez administratora.)
Adres e-mail (opcjonalnie - Twój adres nie będzie nigdzie publikowany)
Nick (opcjonalnie)